Home Najdôležitejšie Tvrdá kritika – Heller starší adresoval ITF otvorený list

Tvrdá kritika – Heller starší adresoval ITF otvorený list

by Michal Pokrivka

ITF sa tento rok rozhodla pre zásadnú reformu. Na 15-tisícových turnajoch neudeľuje mužom žiadne ATP body, na 25-tisícových je to len minimum pre semifinalistu (1), finalistu (3) a víťaza (5). Zareagoval na to Peter Heller, otec rovnomenného nemeckého tenistu. Jeho list adresovaný ITF ponúkame v plnom znení.

„Drahá ITF,

Keď som čítal, že výsledkom najväčšieho prieskumu v dejinách ITF, zahŕňajúceho 55-tisíc ľudí, je, že sa môže presadiť len niekoľko hráčov, musel som sa smiať. Bol nutný prieskum, aby sa zistilo toto? To nikto predtým nevedel? Nikto nevedel, že odmeny za účasť nie sú dostatočné, aby pokryli náklady? Nikto nevedel, že chcú tenisti vyššie odmeny a nižšie náklady?

Vyzerá to tak, že exekutíva ITF to nevedela a po prieskume prišla na to, že je reforma nevyhnutná. Každý hráč, tréner, rodič, každý zapojený do diania na okruhu veril, že sa situácia zlepší. Každý si bol istý, že ITF rozbehne reformu, ktorá hráčom umožní rast. Viac peňazí, nižšie náklady, lepšie podmienky a viac šancí rozvíjať sa ako hráč i človek.

Existovala nádej na úspech hráča, nádej na väčšiu šancu a možnosti pre každého, kto miluje tenis a je ochotný dennodenne tvrdo pracovať bez ohľadu na svoj vek a finančnú situáciu. Všetky nádeje a sny však boli zničené v momente, keď bol predstavený nový systém. Ten problém nevyriešil, všetko je dokonca ešte horšie.

Od roku 2019 musia hráči dokonca platiť za svoju účasť v hlavnej súťaži. Je to hanba. Nezdvihli sa finančné odmeny, neklesli náklady, nezlepšili sa podmienky. Zostali len zničené sny a tisíce hráčov neschopných súťažiť. Ak bolo cieľom reformy znížiť náklady tým, že im nebude umožnené súťažiť, tak bol cieľ splnený. Rád by som ale hovoril opäť vážne, situácia je príliš vážna na žartovanie.

Čo je možno ešte horšie než zruinované sny je zničená viera v ITF. Vo federáciu, ktorej jediným cieľom by mala byť pomoc hráčom z celého sveta hrať čo najlepšie. Pomôcť im tenisovo rásť a dostať sa na ďalšiu úroveň. Tisíce tenistov sa sťažujú, hovoria o svojich potrebách a obavách, prinášajú relevantné argumenty a fakty, ktoré môže odmietať iba ignorant. Nemyslím si, že sú v ITF ignoranti, ale aká je ich reakcia? Kde sú ich argumenty?

Výkonná riaditeľka ITF Jackie Nesbittová povedala, že by nebolo vhodné vrátiť sa. Možno by to nebolo ideálne, ale bolo by to lepšie. Systém s veľkým obmedzením potenciálnych hráčov nikdy neprinesie lepšie výsledky. Nechajte ma vysvetliť prečo.

V hlavných súťažiach challengerov sú štyri miesta pre ITF hráčov, v kvalifikácii tri. Keď sa hrajú v jednom týždni tri challengre, musíte byť 21. v ITF renkingu, aby ste mali isté miesto na challengeri. Keď si pozriete ITF rebríček, zistíte, že ak chcete byť 20., musíte nielen vyhrať štyri alebo päť turnajov, ale mať aj ďalšie dobré výsledky, čo je náročné.

Ak to zvládnete, môžete hrať na challengeroch. Ale začínate od nuly. Preto musíte hrať čo najviac turnajov, aby ste nazbierali dosť bodov a posunuli sa v ATP hodnotení tak vysoko, aby ste už ITF body nepotrebovali. Povedzme, že sa dostanete na 400. miesto ATP rebríčka v priebehu jedného roka. To nie je zlé. Čo však ďalej?

Keď ste 400., je ťažké dostávať sa pravidelne na challengre. Takže sa musíte vrátiť na okruh ITF a začať opäť od nuly. Zatiaľ totiž stratíte všetky ITF body. Kým sa budete pokúšať o ďalší zisk ITF bodov, stratíte tie ATP. Alebo skončíte s tenisom!

Dovoľte mi pohľad na ITF podujatie v Loulé, ktorý sa hrá na začiatku marca. Zostáva deň do termínu na odstúpenie a môj syn Peter, ktorý je aktuálne svetová dvojka rebríčka ITF (v ATP klesol z 271. na 589. miesto), je až ôsmy náhradník. V rovnakom týždni je štvorka kvalifikácie v Turecku. Nie je to šialené? Za posledný rok vyhral šesť ITF turnajov, na troch bol vo finále a má problém dostať sa na 15-tisícovú akciu.

Ozaj niekto verí, že nový systém je lepšia cesta pre mladých hráčov? Ozaj niekto verí, že tento systém redukuje mladým hráčom náklady? Myslí si niekto, že tento systém motivuje mladých hráčov?

Nechápte ma zle. Nesťažujem sa kvôli svojmu synovi. Okrem tenisu mal vždy aj plán B. Zvládol testy a úspešne študoval diaľkovo psychológiu na univerzite. O jeho budúcnosť sa nebojím. Na okruhu zažíval a zažíva skvelé roky medzi juniormi i profesionálmi. Má skúsenosti, o ktoré nikdy nechcel prísť, hral v mnohých krajinách sveta. Bol 20. medzi juniormi a približne rok po prechode medzi profesionálov už mal na konte dva ITF tituly, bol v top 500.

Nie je chyba systému, že sa nedostal na absolútny vrchol. Je to skôr nedostatkom ľudí, ktorí by ho podporovali svojím know-how. Po opustení juniorského okruhu mu takmer vôbec nepomohol tenisový zväz. Tiež nemal v správny čas dosť šťastia. Zastavili ho zranenia. Napriek tomu mal v pôvodnom systéme šancu vrátiť sa.

Keď pre dve operácie zápästia 18 mesiacov takmer nehral, padol zo 415. na 1755. pozíciu. Behom ďalších 18 mesiacov sa vyšplhal na 271. miesto (aby po zmenách systému spadol na chvost šiestej stovky). Bol by podobný návrat možný pri súčasnom systéme? Aké má teraz hráč šance, keď sa zraní?

Sťažujem sa a zdvíham hlas za všetkých hráčov, rodičov, trénerov, ktorých šance sú teraz nižšie ako kedykoľvek predtým. Vzhľadom na množstvo argumentov proti novému systému, ktoré predkladá veľký počet ľudí, nechápem, ako môže niekto povedať, že nevidí žiadny presvedčivý argument v prospech starého systému, pričom nepovie žiadny argument v prospech nového.

Ako môžu predstavitelia ITF povedať „to, čo sa nám páči na predkvalifikácii, je založenie na zásluhách“ alebo „tí, ktorí získajú odmeny a príležitosti na ďalšej úrovni, si túto pozíciu vybojovali, takže je to podľa mňa veľmi dobrý koncept“? Je to skutočne oficiálne stanovisko ITF? Nechcela ITF pomôcť hráčom ušetriť peniaze obmedzením trvania turnajov na sedem dní?

Mnohým ľuďom sa zdá, že ITF potrestala tisíce poctivých hráčov, ktorí by nikdy nestávkovali a nepodvádzali, pričom ich jediným snom vždy bolo súťažiť a uspieť, kvôli pár podvodníkom, kvôli peniazom, ktoré dostáva ITF za predaj dát. Som si istý, že podvodníci si vždy nájdu cestu. Bez ohľadu na to, či je na okruhu tisíc alebo 10-tisíc tenistov. Jediné riešenie, ako zastaviť podvádzanie, je zastaviť predávanie dát.

Tenisová verejnosť na celom svete čaká okamžitú odpoveď a riešenie. Ľudia nechcú čakať na to, čo sa stane. Prosím, odpovedzte nám: Aké sú presvedčivé argumenty ITF v prospech nového systému? Ako tento systém pomôže hráčom? Prečo sa nevrátiť k pôvodnému systému, akurát že s vylepšeniami? Prečo a na čo čakať?

Ako človek a podnikateľ som urobil mnoho chýb. Chyby vždy umožňujú zmeny, sú skvelý zdroj zdokonalenia. Naučil som sa, že chybu je najlepšie čím skôr priznať a napraviť, aby som predišiel väčším škodám. Ak to spravíte, často skončíte lepší a silnejší ako ste boli. Prosím preto ITF, aby čo najskôr napravila svoje chyby a uchránila tenis od obrovských škôd.

S pozdravom Peter Heller“

Podobné články