MELBOURNE – Svoj rekordný 22. grandslamový titul označil srbský fenomén Novak Djokovič ako najemotívnejšie víťazstvo v kariére a organizátorov Australian Open potešila rekordná divácka kulisa, ale majitelia vysielacích práv až takí spokojní zďaleka neboli.
Dramatický prepad sledovanosti
Kým úvodné grandslamové podujatie v Melbourne navštívilo viac ako 900 tisíc divákov, podľa serveru Sport Business Journal sledovalo na obrazovkách americkej spoločnosti ESPN mužské finále Djokoviča s Tsitsipasom iba 439-tisíc divákov. To je o 36 percent menej, než tomu bolo v prípade minuloročného päťsetového finále medzi Rafaelom Nadalom a Daniilom Medvedevom. Podľa štatistík ESPN to bolo dokonca najhoršie sledované mužské finále za poslednú dekádu!
#AusOpen finals ratings way down, particularly on the men’s side, where Djokovic winning his 10th was “the least-watched men’s final in at least a decade” per @AustinKarp.
Not just an American phenomenon; TV numbers in Australia were majorly down, too.https://t.co/kIrEDZbQL1 pic.twitter.com/9Lu1dxGuMB
— Ben Rothenberg (@BenRothenberg) February 3, 2023
Bez Federera, Sereny, Bartyovej aj Kyrgiosa
Austrália aj USA hovoria o tom, že práve Nole môže byť zodpovedný za dramatický pokles sledovanosti, pretože nie je takým televíznym lákadlom ako velikáni Roger Federer, Serena Williamsová či domáca Ashleigh Bartyová, ktorí na úvodnom grandslame sezóny chýbali a k poklesu určite prispel aj nečakane skorý koniec zraneného obhajcu prvenstva Rafaela Nadala.
Chýbal aj domáci šoumen Nick Kyrgios, čo bolo pre domáceho fanúšika zrejme najväčším sklamaním, pretože austrálsky rebel sa vie o napätie aj šou vždy postarať, ale celkové čísla sledovanosti majiteľov vysielacích práv nemilo šokovali.
U žien to bolo lepšie
O čosi lepšia situácia bola v prípade ženského finále, kde premiérový triumf Bielorusky Sabalenkovej sledovalo o 21 percent divákov menej ako vlaňajšie emocionálne víťazstvo domácej Bartyovej. Aj napriek tomu prvý rok deväťročného kontraktu ESPN s Australian Open na vysielacie práva začal veľmi neslávne.
Ešte dramatickejší prepad pochopiteľne zažili v Austrálii, kde domáca televízia Channel 9 do predĺženia zmluvy o vysielacích právach až do roku 2030 nainvestovala ďalších 500 miliónov austrálskych dolárov. Kým vlani titul vybojovala domáca Bartyová a v debli domáci pár Kyrgios-Kokkinakis, teraz domáce nádeje v boji o tituly chýbali a na diváckom ratingu sa to brutálne prejavilo. Z minuloročných 4,261 milióna to v tomto roku v rovnakej fáze bolo len 1,437 milióna.
Djokovič pre TV nie je žiadne terno
“Dobre vieme, že Djokovič nie je pre televíznu sledovanosť žiadne terno, takže ani fakt, že hral o jubilejný titul veľa neznamenal,” rozobral správanie austrálskeho trhu televízny expert Colin Vickery pre denník Herald Sun. “Tenisovému svetu momentálne chýbajú televízne ťaháky, prebieha akási prechodná fáza,” čím narážal na absencie Federera či Bartyovej. “Títo sú preč a nikto sa im momentálne veľmi neblíži,” dodal.
O čosi iná situácia bola v Európe pri spoločnosti Discovery+, respektíve Eurosport. Ten po Australian Open hlásil obrovský nárast sledovanosti najmä na svojej streamovacej službe a tiež aj celkovo na jednotlivých lokálnych trhoch, napríklad v Poľsku či v Holandsku.
Aj keď sa tenisoví manažéri pred Australian Open na Netflixe v sérii Break Point snažili spropagovať tváre niektorých hráčov z elitných priečok rebríčka, seriál nemal príliš veľkú odozvu.
Kyrgios velebí Kokkinakisa
Ku klesajúcemu tenisovému záujmu sa vyjadril aj austrálsky rebel Kyrgios: “Myslím, že tenis v tomto smere urobil za posledné roky veľmi zlú robotu tým, že neakceptoval viac osobností. Neustále sa v poslednej dekáde propagovali traja hráči a teraz to všetkých dohnalo. Horúčkovito sa tak snažia tlačiť niekoho z novej generácie. Tenis má podľa mňa problém vziať niekoho za svojho, keď robí veci trochu inak. Ako napríklad Thanasiho (Kokkinakisa). Keď hrá, tak som prišpendlený k obrazovke. A je jedno, či vyhráva, alebo nie. Ide o jeho poňatie tenisu.”
Zdroj: ts
Pridajte komentár